はならぁと・こあ 橿原エリア・今井

ー 橿原エリア・今井 ー

開催日時:2020年10月23日(金) - 10月26日(月)

10月30日(金) - 11月3日(火・祝)

11月6日(金)- 11月9日(月)

開催時間:10:00 - 17:00
地域団体:今井町町並み保存会



ー インフォメーション ー
阿伽陀屋(あかだや)若林亭
〒634-0812 奈良県橿原市今井町4丁目11-26

今井まちなみ交流センター華甍(はないらか) (最終入場は16:30)
〒634-0812 奈良県橿原市今井町2丁目3-5


ー アクセス ー
近鉄八木西口駅から徒歩約10分、JR畝傍駅から徒歩約13分、近鉄大和八木駅から徒歩15分
駐車場:今井まちなみ交流センター華甍駐車場、今井町西環濠駐車場
(両駐車場ともインフォメーションでwebアンケート協力により駐車無料券配布)

ー キュレーター企画 ー
「そして、それはいつか土へと」

キュレーター:内田千恵
出展作家:牛島光太郎、黒川岳、たかはしなつき、野村由香、山本聖子、川野直紀 + 栁澤景子、宮坂直樹+アンヌ=シャルロット・イヴェール
入場料:大人600円、学生300円、中学生以下無料(オリジナルオーガニック布マスクが入場パスとなります。)
※詳細は、このページ下部をご覧ください。


ー 地域連携企画 ー

地域と縁のあるアーティストが個展やパフォーマンスを開催。
開催日時:はならぁと こあ期間中すべて
開催時間:10:00 - 17:00
出展作家:坂野真子、藤田千代、Ms&Mrシュウ、Super Stoic .co、くらぁけん&あきらも★ろっく、鉄秀
会  場:今井景観支援センター、中町筋生活広場、旧北町生活広場


ー イベント ー

「はならぁとSUNDAYマルシェ」マルシェの詳細はこちらから

「はならぁとサステナブル講座」講座の詳細、お申し込みはこちらから

「団体パートナー展示ブース」

「橿原今井エリア地域連携企画展」

「今井まちや箏Live 勝美会」

HANARART Core (Festival Main Area)
ー Kashihara Area, Imai ー

23. Oct (Fri) – 26. Oct (Mon)
30. Oct (Fri) – 3. Nov (Tue)
6. Nov (Fri) – 9. Nov (Mon)


ー INFORMATION ー
Akadaya WakabayashiTei
4-11-26, Imaicho, Kashihara, Nara 634-0812 Japan

Imai Machinami Exchange Center Hanairaka (last entry 16:30)
2-3-5 Imaicho, Kashihara Nara 634-0812 Japan


ー Access ー
About 10 minutes walk from Kintetsu Yagi Nishiguchi Station, about 13 minutes walk from JR Unebi Station, 15 minutes walk from Kintetsu Yamato Yagi Station
Parking: Imai Machinami Exchange Center Hnairaka Parking, Imaicho Nishikango Parking
(Participation in our survey:Distribution of free parking tickets at the Information)


ー Curator Project ー
And, that will become soil

Curator: Chie Uchida
Artists: Koutarou Ushijima, Gaku Kurokawa, Natsuki Takahashi, Yuka Nomura, Seiko Yamamoto, Naoki Kawano+Keiko Yanagisawa, Naoki Miyasaka+Anne-Charlotte Yver
Admission fee: Adult 600JPN, Student:300JPN, Children: Free (Original organic cloth mask is the entry pass.)
Please see the detail below


ー Related Local Projects ー

exhibitions and performances by local artists
Day and Time: All day during HANARART Core, 10:00-17:00
Artist: Exhibitors: Mako Sakano, Chiyo Fujita, Ms & Mr Shu, Super Stoic .co Kuraaken & Akiramo★Rock
Venue: Imai keikan shien center, Nakamachisuji living square, Former kiatamachi living square


ー Event ー

HANARART Sunday Marché
HANARART Sustainable Lecture
Partner Exhibition Booth
Kashihara Imai Area Collaboration Project Exhibition
Imai Machiya Koto Live Katsumikai



 





 はならぁと2020 キュレーター企画チラシ
 ダウンロード(pdf形式:8.5MB)


「そして、それはいつか土へと」

橿原市今井町、歴史的建造物が数多く残るこの場所で、空き町家、生活広場、公共施設の計8会場を舞台に、現代美術作家7組9名の展覧会を開催します。

はならぁと2020、キュレーター企画である「そして、それはいつか土へと」は、”素材”というキーワードからはじまりました。今企画において、出展作家9名の作品の主体となるのは、自然から生まれ、いつか地球へ還る素材です。作家が作品を制作する上でこの素材となる物質、作品過程について考察することで、環境問題への関わりを提議します。

出展作家9名の表現は、彫刻、水彩、写真、インスタレーションと多岐に渡りますが、人間のあり方、社会と人の関係性、人類を主体として提示する彼らの作品がどのように環境に相互作用していくのか、素材となる物質を出発点とした時に作家にとってどのような意味をもたらすのかを議論していきます。それは単なる材料でなく、いわば、生きているモノ、あるいは、生きていたモノであるからです。

美術作品の体となる素材、その物質はどのように生まれ、どのように作品へと姿を変え、そしてどこへ行き着くのか。地球環境と人間の関係性が変化しつつある時代にあって、美術作品という、本来作家が生み出し、そこで完結すべきものの行く末を見つめることにより、美術を通して古くから続いてきた環境と人間との関係を再考察する一点となることを期待します。



And, that will become soil



We are delighted to hold an exhibition with nine contemporary artists from seven groups at eight venues including traditional Japanese residences, public spaces and facilities in Imai-cho, Kashihara City, a historical town.

Hanarart 2020 curator project “And someday, it will be the soil” started with the keyword “medium”. The stem of the artists’ works in this project are based on “medium” from nature that will return to the earth someday. Through the selection of materials and the creation process, this exhibition aims to reveal various environmental issues.

The works cover a wide range of expression such as sculpture, painting, photography, and installation while they are all based on human beings, along with the relationship between society and humanity; their works present humanity as the subject that interact with the environment, they also signify creations of the medium they are using. This is because those are not just merely a “medium”, but, all in all , living things or things once alive.

How are medium modeling the form of art, how are they transformed to artworks, and where do they end up? In an era in which the relationship between human and the global environment is ever changing, we hope that, by looking at the future of artworks used to be created and completed all by artists, art will become a factor in the reconsideration of the traditional relationship between human and the environment.

「そして、それはいつか土へと」



キュレーター:内田千恵

出展作家:牛島光太郎、黒川岳、たかはしなつき、野村由香、山本聖子、川野直紀 + 栁澤景子、宮坂直樹 + アンヌ=シャルロット・イヴェール

地域団体:今井町町並み保存会


日時:
2020年10月23日(金) - 10月26日(月)、
10月30日(金) - 11月3日(火・祝)、
11月6日(金)- 11月9日(月)
開催時間:10:00 - 17:00

入場:
有料(大人600円、学生300円、中学生以下無料)

●インフォメーションで入場パスとなるオリジナルマスク*をご購入ください。オリジナルマスクは数が限られております。なくなり次第通常のチケットに変更となります。ご了承ください。*オリジナルマスクは、オーガニックの布を今井町の皆さんと草木染めして作りました。

内田千恵

キュレーター


1984年大阪府生まれ、奈良県在住。
日仏現代美術団体 Art 7ten (アールセッテン)運営。
大阪芸術大学卒業。ロンドンメトロポリタン大学院アートマネジメント専攻修了。
帰国後、コマーシャルギャラリーで8年間勤務。フランスのアートシーンをリサーチするため現地に1年間滞在。現在は、奈良県北葛城郡に移住し、日仏の若手美術家を紹介するべく活動している。



Chie Uchida


Born in 1984 in Osaka, living in Nara.
Running “Art 7ten”, Association Franco-Japonaise pour l'Art Contemporain.
Graduated from Osaka University of Arts and completed the art management at the graduate school of London Metropolitan University.
Then, worked at a commercial gallery for 8 years after returning to Japan before heading to France for a one-year research of art scenes. Now living in Kitakatsuragi-gun, Nara and giving tremendous supports to young artists from France and Japan.


内田千恵
撮影:南方英作




牛島光太郎

会場:今井まちなみ交流センター華甍( はないらか)


1978年福岡県生まれ、松山市在住(2017年-)。
言葉を用いた作品を制作。日本での活動に加えて、ドイツ、台湾、中国、ニューカレドニアなどで作品を発表。



Koutarou Ushijima


Born in 1978 in Fukuoka, have been living in Matsuyama City since 2017.

Graduated from the sculpture course at Seian University of Arts and Design in 2001, also completed art environment studies at the graduate school of Kyoto University of the Arts.

“Words” are always used in his creations. Besides Japan, also active in Germany, Taiwan, China, and New Caledonia. In addition to his large-scale works in public areas such as Kansai International Airport, along with open spaces and show windows of various department stores, he also has a huge amount of art projects, solo and group exhibitions in both rural and metropolitan areas all over the country.

Releasing a publication “A one sheet story- the incompatible day” (Ariesbooks) in April 2020.



「拾得物」2009





黒川岳

会場:旧米谷家住宅


1994年島根県生まれ、京都府在住。
自身が出会った様々なものの音や形、動きを注視し、それらを自らの身体で捉えようとする行為を繰り返す中で生まれる形や動きなどをパフォーマンス・立体・映像・プロジェクト等様々な形式で発表している。



Gaku Kurokawa


Born in Shimane in 1994, lives and works in Kyoto.

Graduated from Department of Musical Creativity and the Environment of Tokyo University of the Arts in 2016, also attained an art research master’s degree at Kyoto City University of Arts as a sculpture major.

Presenting shapes, sounds, repeated movements, and many other concepts physically captured in life in various formats such as performances, sculpture, images, projects as new interpretations.



「雲」2020
撮影:表恒匡






たかはしなつき

会場:今西長屋A


971年千葉県生まれ、奈良県在住。
奈良県宇陀市室生の森より自ら木を運び出し、広葉樹から針葉樹まで様々な種類の木材で森の精霊や架空の生き物たちを制作。漆と麻布を張り合わせ最後に金箔を施す木心乾漆(もくしんかんしつ)技法を使用し制作。



Natsuki Takahashi


Born in 1971, in Chiba, lives and works in Nara. Completed the sculpture course of the graduate school of Tokyo Gakugei University in 1998.

She brings out the woods all by herself from Muro, Uda City in Nara, and creates forest fairies and imaginary creatures from the natural materials such as woods, leaves of hardwoods, and conifers in a technique called “wooden heart dry lacquer”, in which lacquer and linen cloth are laminated before gold leaves are added.

“Humans, in fact, belong to the natural world, and I believe that humans and nature should had been much closer in the past- that is a memory of mine. Since I was a child, I have been constantly thinking that humans are simply like animals and insects that we all see things in the same way. I create my works so as to express the message that humans can be a part of nature and we are being embraced. “



「あなたがいるからわたしがいる」2018






野村由香

会場:今井蘇武橋公園(そぶばし) / 旧西町生活広場


1994年岐阜県生まれ、京都府在住。
人間の生を大きな循環の一部として、生物のもつ条件や避けられない境遇を受け入れ、日々の選択を行うことに関心がある。料理、食事といった毎日の生活の場面から、身近な物で補う、作る、という工夫を続けることで形成される考え方に着目して表現を行う。



Yuka Nomura


Born in 1994 in Gifu, lives and works in Kyoto.

2019 MFA in sculpture, Kyoto City University of Art, Japan

Human is a part of a massive cycle. Accepting the environment given by mother nature and make different choices. Everyday routine like cooking and eating is continuously captured, recreated so as to form a worldview as the focus of expression.



「Repetitive Activity」2019
撮影:やまねかおり






山本聖子

会場:大橋家


1981年大阪府生まれ。
均質的に区画整理されたニュータウン独自の空気や人、生活の在り方への違和感を制作の出発点にしている。近年では海外での滞在経験などから、身体性やアイデンティティについて、「色」をテーマにインスタレーション、映像、写真、彫刻など様々なメディアで制作・発表をしている。



Seiko Yamamoto


Born in 1981 in Osaka.
2006 M.A Graduate school of Major in Art and Design,
2004 B.A. of Fine Arts Department, sculpture course, Osaka University of Art

Her hometown was developed with the Osaka Expo in 1970 as an ideal city of those days. Also now, it is really convenient to live. However, she used to feel something wrong with the town and the modern life there. One of the most important her series is made of apartments plans. It was made based on what she has felt in her hometown, it means some homogeneous atmosphere of the modern era.
In these years, through the experience in Taiwan, in Mexico, in the Netherlands, etc., her interest is expanding more than before into the relation between body and environment around the body with theme “color”.
2020, Red which dropped on tip of Black – “Good night, Good weather, isn’t it ??”( Young Gallery, Pier-2 Art Center/Kaohsiung, Taiwan),2019 Madou Sugar Industrial art triennial (Tainan/Taiwan)
2013-2014 stay in Mexico as a fellowship by POLA Art Foundation. Participated in the artist in residency programs in Taiwan 2018 and 2020, in the Netherlands in 2014 and Japan in 2010.
Joined to many group exhibitions and did many solo exhibitions.
Be award The Grand Prize “Tokyo Midtown Award 2011” and The Grand Prize “Rokko meets Art 2011”



「ー黒の先に落ちた赤ー おやすみ、いい天気だね。」2020



川野直紀 + 栁澤景子

会場:今西長屋C



川野直紀

1988年熊本県生まれ、パリ在住。
素材の持つ独特の質感に着想を得て、作品を制作する。様々な素材が用いられる作品は、コラージュやペインティング、平面から立体まで幅広いが、一貫して鑑賞者が強い感情を想起するような表現が意図されている。



Naoki Kawano


Born in Kumamoto in 1988, lives and works in Paris.
2010 graduated from Fukuoka University , Fukuoka
2012 graduated from Blake College of Art & Design London,UK
2013 graduated from Ravensbourne College of Desing & Communication London , UK
Naoki Kawano is a Paris based,Japanese born artist,who is addicted to the individual emotional response viewers have once put face to face with his art works.He is especially drawn to the use of delicate and sensitive materials in order to evoke a strong emotional reaction. whether through painting,Sculpture or photography, he is constantly exploring the other sides of our reality and through his art he merges multiple realms into one , in ours.



「untitle」 2017




栁澤景子

1988年長野県生まれ、パリ在住。
自然から得たインスピレーションを、繊細なペン画で表現する。日本の伝統的な色使いと現代的な着想によって、動き出すような空想の植物を描く。



Keiko Yanagisawa


Born in Kumamoto in 1988, lives and works in Paris.
2010 graduated from Obirin University , Tokyo
2012 graduated from Blake College of Art & Design London,UK
Keiko Yanagisawa is an artist who channels her energy in the traditional Japanese style and colour with a modern and personal twist.
She finds her inspiration mostly from nature.Her work is usually represented by delicate lines depicting flore through elegant and fragile pen drawings.



「Imagination」2018 






宮坂直樹 + アンヌ=シャルロット・イヴェール

会場:今西長屋



宮坂直樹

1985年千葉県生まれ、現在は京都府/パリで活動。
知覚と思考を含む観照の概念を基に、メディウムを観照的支持体として解釈し、観照によって様々に現れる空間の概念を考察する。また、ジェレミ・ベンサムのパノプティコンやル・コルビュジエのモデュロールなどの機能主義の理論を、他者の知覚を推測する理論へと再解釈する。



Naoki Miyasaka


Born 1985, Chiba, Japan. Lives and work in Kyoto and Paris.
2010 Master of Fine Arts, Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles
2016 Ph.D in Fine Arts, Tokyo University of the Arts
Naoki Miyasaka interprets the medium as a perceptual support and considers the concept of space as appeared in various perceptions. He also reinterprets functionalism theories such as Jeremy Bentham's Panopticon and Le Corbusier's Modurol into a means of inferring the perception of others.



Three Spaces 2019
撮影 : 加藤健、画像提供 : Tokyo Arts and Space




アンヌ=シャルロット・イヴェール

1987年サン=マンデ生まれ、現在はパリで活動。
秩序と混沌の間で、彼女の制作は無限に継続する。連続的に調整される実験的な構築によって、物質性と空間における容態の変容過程を明示し、彫刻が設置される建築に働きかけることで、動線と知覚を変容する没入型の環境を創造する。



Anne-Charlotte Yver


Born 1987, Saint-Mandé, France. Lives and works in Paris
2011 Master of Fine Arts, École nationale supérieure des Beaux-Arts de Paris
In its blend of control and chaos, Anne-Charlotte Yver's sculptural project is infinite. Her experimental constructions, shaped by successive adjustments, reveal their own materialities’ transformation processes and the conditions of their existences in the space. By investing in the architectures that host them, they create immersive environments that modify their course and perception.



Leaking Point, 2020
撮影:Simon Castelli-Kerec , courtesy :Les Tanneries - CAC, Amilly










イベント











お問い合わせ
主催:奈良・町家の芸術祭 HANARART 実行委員会、奈良県
〒630-8114 奈良県奈良市芝辻町2丁目6-14 maru room内 「奈良・町家の芸術祭はならぁと事務局」 MAIL:info@hanarart.jp

 

「HA:Re」Vol.4
HANARART 2017 REGIONAL REPORT

はならぁとを つくる人びと、その活動と記録。「HA:Re」Vol.4 ダウンロード(pdf形式:5.6MB)

 

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